
“It’s not always our job to give readers what they want,” Dean Baquet, who left the New York Times for Los Angeles, says. Photograph

TNY—2005_10_10—PAGE 50—133SC.—LIVE OPI ART—R14516_FNL—CRITICAL CUT TO BE WATCHED THROUGHOUT THE ENTIRE PRESS RUN



 C
O

N
TA

C
T

ANNALS OF COMMUNICATIONS 

FAULT LINE
Can the Los Angeles Times survive its owners?

BY KEN AULETTA

By the morning of July 20th, after 
months of gossip, everyone in the 

third-floor newsroom of the Los Ange-
les Times knew that John S. Carroll, 
who had been the newspaper’s editor for 
five years, was going to resign. Through 
the large glass window of the conference 
room, the staff could see Carroll, along 
with the senior editors and the pub-
lisher, Jeffrey Johnson, who had rarely 
appeared in the newsroom. They all 
looked sombre. A few minutes after the 
meeting adjourned, the staff assembled 
at the national desk, across from Car-
roll’s office, to hear Johnson confirm 
that Carroll was indeed leaving.

Tension between Carroll and the 
Tribune Company, the newspaper’s 
Chicago-based owner, had been grow-
ing for a couple of years; Carroll, who is 
sixty-three and had edited three news-
papers, was expected to leave soon, in 
any case. The departure ceremony was 
brief; the speakers relied on cliché and 
euphemism to get through the ordeal. 
History, the publisher said, would look 
at Carroll’s stewardship as an “incredi-
bly special period”—a reference to the 
fact that the newspaper had won thir-
teen Pulitzer Prizes since Carroll’s ar-
rival. Carroll, who speaks in a mono-
tone, with a trace of a North Carolina 
drawl, said, “There have been any num-
ber of factors in my consideration, and 
I’m not going to go into them all.” Hav-
ing worked in newspapers his entire 
adult life, he’d decided it was time to 
move on, he said. “Leaving is always 
hard, and this is hard for me.” Carroll 
then hugged Dean Baquet, the manag-
ing editor, whom he had hired not long 
after he came to the Times.

Carroll didn’t say much else. When 
Newsweek asked him if the Tribune 
Company appreciated the journalism of 
the Times, he said, “I want to be candid 
with you, but I’m going to have to duck 
on that one.” But, to anyone who had 
followed Carroll’s career, and knew about 

his problems with the newspaper’s own-
ers, the reply was in fact candid. As he 
later told me, he had grown weary of  
“incessant cost-cutting” by the Tribune 
Company. He believed that, on the con-
trary, investing in the newspaper would 
eventually produce higher profits, which 
was what the company eagerly sought, 
and that cutting costs, while it would 
temporarily improve the bottom line, 
would erode the paper and might some-
day destroy it. Carroll and the Tribune 
Company had been arguing about these 
issues for five years. The resolution would 
now be left to his successor.

In March, 2000, the Tribune Com-
pany paid $8.3 billion to buy the  

hundred-and-sixteen-year-old Times 
Mirror Company from its control- 
ling shareholders, the Chandler family, 
who received cash and stock and were 
awarded four of the sixteen seats on the 
Tribune board. In addition to the L.A. 
Times, the purchase gave the Tribune 
Company control of Newsday, on Long 
Island; the Baltimore Sun; and the 
Hartford Courant, among other assets, 
bringing the total number of Tribune 
daily newspapers to eleven. (Tribune’s 
holdings also include twenty-six televi-
sion stations; the Chicago Cubs; a quar-
ter of the WB network and a regional 
sports network; a third of the Food Net-
work; and a television entertainment di-
vision.) The biggest prize in this new 
acquisition was the Times, which be-
came the company’s largest and most 
prestigious newspaper. This was some-
thing of a sore point in Chicago—the 
Chicago Tribune, founded in 1847, was 
the company’s flagship but had little 
more than half the readership of the 
Times.

In Los Angeles, the newsroom ini-
tially welcomed the new ownership. 
Five months earlier, the paper had been 
deeply embarrassed when it was re-
vealed that the Times Mirror C.E.O., 

 THE NEW YORKER, OCTOBER 10, 2005 51

by David Burnett.

TNY—2005_10_10—PAGE 51—133SC.—LIVE OPI ART—R14516_FNL—CRITICAL CUT TO BE WATCHED THROUGHOUT THE ENTIRE PRESS RUN



Mark H. Willes, a former executive 
with General Mills, and the newspaper’s 
publisher, Kathryn Downing, had en-
tered into a profit-sharing partnership 
with the new Staples Center, a sports 
and entertainment arena, and had then 
published a special edition of the Times’ 
Sunday magazine devoted to the cen-
ter’s opening. The arrangement, which 
was kept secret from the paper’s editor 
until shortly before publication, gave 
Staples Center half the advertising rev-
enues for this supposedly independent 
journalistic enterprise. The Times and 
its top management had been humili-
ated, and the Tribune Company seemed 
to promise a new era.

There was optimism in Chicago, 
too. Ann Marie Lipinski, the editor of 
the Tribune, said, “For the most part, 
the print journalists were happy that the 
company was laying down a major bet 
on the viability of these things we love,” 
meaning newspapers, at a time when 
“people were looking to divest them-
selves” of newspapers.

Like most newspaper companies in 
the United States, the Tribune Com-
pany has to confront not only declin-
ing circulation and disappointing ad-
vertising sales but a belief on Wall 
Street that newspapers are a poor in-
vestment. While the population of the 
United States increased by sixty-four 

per cent between 1960 and 2004, daily 
newspaper circulation dropped by 3.7 
million—to just over fifty-five mil-
lion. There is something almost pre-
historic about using expensive news-
print and elaborate delivery systems, 
to homes and newsstands, in the age 
of the Internet. 

These concerns have affected news-
rooms everywhere. Recently, the New 
York Times Company announced that 
it would reduce its workforce by five 
hundred, including about four per cent 
of the newsroom at the Times and six 
per cent at the Boston Globe; Knight 
Ridder said that it would cut fifteen per 
cent of the newsroom staff at the Phil-
adelphia Inquirer and at the San Jose 
Mercury News. The afternoon news- 
paper in Birmingham, Alabama, an-
nounced in late September that it was 
going out of business, and the Tribune 
Company is cutting forty-five news-
room jobs at Newsday. Personnel re-
ductions have become as common in 
newsrooms as they are in American 
factories. 

In Chicago, the reasons for buying 
Times Mirror were clear. There were op-
portunities “for significant cost savings at 
the Los Angeles Times,” and larger 
profits, according to Jack Fuller, who was 
then the president of Tribune Publish-
ing. Fuller pointed out that “by buying 

the Times we had television stations and 
newspapers in the three largest markets 
in the country”—Los Angeles, New 
York, and Chicago—and, he added, “the 
papers were really just excellent newspa-
pers.” Not much was said then about a 
concern expressed by David Laventhol, 
who was the president of Times Mirror 
from 1987 to 1993, that “the people who 
decide the fate of Los Angeles’s newspa-
per now live in Chicago.”

Fuller’s first task was to restore cred-
ibility to the Times after the Staples de-
bacle, and that led him to John Carroll, 
who at that time was the editor of the 
Baltimore Sun. Fuller had met Carroll 
when they served on a Pulitzer Prize 
board and knew that he was seen as 
someone who improved newspapers 
and was uncommonly popular with the 
reporters and editors he worked with. 

Carroll was aware that the profit 
plans of media chains could conflict 
with the goals of journalists, but he 
wanted to believe that the Tribune 
Company saw, as he did, that investing 
in staff and resources would pay divi-
dends in readership. Carroll thought 
he understood Fuller. Fuller, after all, 
had started out as a Chicago Tribune 
copyboy at the age of sixteen. He be-
came a reporter, and eventually took 
over the editorial page, winning a Pu-
litzer Prize for editorial writing; he rose 
to become the paper’s editor and then 
the publisher. 

Carroll had a particular interest in in-
vestigative reporting. In the nineteen-
seventies, he had worked for Eugene 
Roberts, the editor of the Philadelphia 
Inquirer, and had expanded the paper’s 
investigative coverage. A series on detec-
tives who brutalized suspects to win con-
fessions earned a Pulitzer Prize—one of 
seventeen Pulitzers that the Inquirer won 
under Roberts. In 1979, Carroll became 
the editor of the Lexington, Kentucky, 
Herald (now the Herald-Leader). At the 
Baltimore Sun, which Carroll took over 
in 1991, he undertook such ambitious 
projects as sending reporters to southern 
Sudan, to expose the country’s slave 
trade. Michael Pakenham, who had 
been the Sun’s book editor, and had also 
worked with Carroll at the Inquirer, said, 
“He had a profound sense of the news-
paper being a set of integrated parts, but 
the parts had to be made excellent on 
their own. He wanted the Baltimore Sun 

52 THE NEW YORKER, OCTOBER 10, 2005

• •

TNY—2005_10_10—PAGE 52—133SC.—LIVE OPI ART A10665—#2 PAGE—FIXED BADLY SPACED LINE IN RH COLUMN



to be the best large regional paper in  
the country.”

Carroll, though, was not happy with 
the direction of Times Mirror, the Sun’s 
owner, under Mark Willes, and his sit-
uation reminded him of what had hap-
pened to Gene Roberts, who quit the 
Inquirer in 1990 after losing too many 
battles with corporate executives at 
Knight Ridder. “You really got the im-
pression that you were governed by the 
fluctuations in the stock price,” Roberts 
told me, recalling that time. By 2000, 
Carroll was ready for a change, and he 
expected to become the head of the Nie-
man Foundation for Journalism, at Har-
vard. It was at about that point that 
Fuller called and asked him to come to 
Los Angeles. 

At the Times, Carroll’s first priority was 
to hire a managing editor, and he 

chose someone he had never met: Dean 
Baquet, the national editor of the New 
York Times. Baquet, who is African-
American, was the fourth of five broth-
ers raised in a working-class New Or-
leans neighborhood. His family lived in 
the back of a Creole restaurant that his 
father opened after giving up a job as a 
mailman. The first time Baquet trav-
elled outside Louisiana was when he 
went North to attend Columbia Uni-
versity. After his sophomore year, he 
got a summer internship at the States-
Item, an afternoon paper in New Or-
leans—an experience he liked so much 
that he dropped out of Columbia. He 
spent seven years in New Orleans and  
in 1984 was hired by the Chicago Tri-
bune, where he and Ann Marie Lipin-
ski shared a Pulitzer Prize for uncover-
ing corruption on the City Council. 
After six years at the Tribune, he was re-
cruited by the New York Times as an in-
vestigative reporter.

Baquet, who is forty-nine, says that 
he did not aspire to be an editor, but he 
was encouraged to make the change by 
Joseph Lelyveld, the Times’ executive 
editor, who had helped bring him to the 
paper. “I hated it for the first year, and 
then I started to like it,” he says. He 
started as the deputy Metro editor and 
was soon promoted to national editor. 
Newsrooms are notorious for their com-
petition and backbiting, and few editors 
escape the atmosphere of complaint and 
resentment. Baquet succeeded. Douglas 

Franz, a close friend who worked under 
him, said, “The national desk was situ-
ated in the middle of the third-floor 
newsroom, and I sat a few feet away 
from it for five years. It was the happi-
est place in that often dismal building, a 
desk where editors joked and reporters 
liked to drop by, rather than slink past. 
And it was because of Dean.” With  
patience, Baquet might have won the 
most powerful job in newspapers—the 
editorship of the New York Times.

Baquet recalls that he was torn about 
accepting the offer from Carroll. His 
wife, Dylan, did not want to leave New 
York, and he felt loyal to Lelyveld. “I’m 
not a careerist, but I did look at what the 
next job for me would be at the New 
York Times,” Baquet told me. “I was too 
young to be a candidate for anything but 
assistant managing editor. I just thought, 
Would my next job at the New York 
Times be as fun as being the managing 
editor for John?” In addition—although 
he claims that the subject “never came 
up”—since Carroll was fifty-seven, 
Baquet said, “I assumed that if things 
went well I would succeed him.”

Carroll, who has white hair, a square 
jaw, and a wry expression that rarely 
changes, is hardly in the charismatic 
mold of Ben Bradlee. Rather, much like 
Gene Roberts, he led with an almost 
gnomic intelligence. James Rainey, a 
media writer who joined the paper in 
1984, says of Carroll, “He got as much 
done here by silence. At meetings, when 

he had heard enough he walked out or 
started typing on his computer.” Carroll 
disliked business-management meet-
ings. If an editor or a reporter needed 
him, his door was open, but to others he 
would sometimes say, “Is it a crisis? If 
not, let’s talk next week.” 

Martin Gottlieb, the associate man-
aging editor of the New York Times and 
Baquet’s closest friend in New York, 
says that Baquet has enormous empathy 
for people; he thinks that this quality 
comes from having a close-knit family, 
and particularly from the pain of watch-
ing his oldest brother die as a result of 
years of heavy drinking and smoking. 
Baquet attributes it to his early days as a 
reporter writing about people he knew 
in New Orleans; a local black political 
organization was so upset with corrup-
tion stories he did that it boycotted his 
father’s restaurant. One exposé led to 
the arrest of the sister of a close friend.  
“It’s an experience that reporters don’t 
have much anymore, where you cover 
the town you live in and see the impact 
of your stories,” Baquet said to me. “It’s 
harder to see people as black and white. 
I don’t mean racially. I mean good guys 
and bad guys.” He added, “You learn 
fairness when you have to face the guys 
you write about the next day.”

Doyle McManus, the Washington 
bureau chief of the L.A. Times, says of 
Carroll and Baquet, “They were a terrific 
Mutt-and-Jeff act. They did distinctly 
different things. John was General Mar-

“Yes, you’ll do it? Or yes, you wish I were dead?”

TNY—2005_10_10—PAGE 53—133SC.—LIVE OPI ART A10676



54 THE NEW YORKER, OCTOBER 10, 2005

shall and Dean was General Eisen-
hower.” Baquet “was in my office ten 
times a day,” the national editor, Scott 
Kraft, said. “John would pay a lot of at-
tention to a few stories, and delegate the 
rest. Dean likes to be involved in every 
aspect of the coverage.” Kit Rachlis, a 
Times alumnus who is now the editor of 
the magazine Los Angeles, and who ad-
mired what Carroll and Baquet were 
doing, said that Baquet has difficulty 
making hard decisions about personnel 
and delivering bad news. 

With the support of the Times’ pub-
lisher, John Puerner, who was highly 
regarded by the Tribune Company, 
Carroll and Baquet made major changes 
over the next five years. They replaced 
ten of the fourteen editors on the pa-
per’s masthead. The Orange County 
bureau, which had employed about  
two hundred people, now employs 
fewer than twenty; most of the staff  
was moved to other sections. (Orange 
County was scaled back, Baquet says, 
because “it was marketing; it wasn’t 
journalism.”) They expanded the Wash-
ington bureau from fifty-five to sixty-
one people, which made it second in 
size only to that of the New York Times; 
and they spent millions of dollars cov-
ering Iraq. The paper has twenty-four 
overseas bureaus—three more than the 
Washington Post. They doubled the 
number of investigative reporters. Ver-
non Loeb, a strong investigative re-
porter at the Post, was hired as Metro 
investigations editor, with a team of ten 
reporters to supervise. 

The paper aggressively pursued in-
vestigative stories. Five days before the 
recall election for California’s governor, 
the Times published a story revealing 
that the Republican candidate, Arnold 
Schwarzenegger, had sometimes groped 
women during his acting career. Better 
to publish now, Carroll reasoned, than 
“explain lamely to our readers af- 
ter Election Day why we had withheld 
the story.” Some conservatives saw a lib-
eral bias behind the Schwarzenegger ar-
ticles and the timing of their publica-
tion. More than a thousand readers 
cancelled their subscriptions. A series 
on the Martin Luther King, Jr. / Drew 
Medical Center—headlined “DEADLY 
ERRORS AND POLITICS BETRAY A HOS-
PITAL’S PROMISE”—singled out the 
hospital’s leadership, which was African-

American. The series, which won a Pu-
litzer Prize, was denounced by black com-
munity leaders. The newspaper was 
willing to commit considerable time and 
money to a single story, and a November, 
2003, series on Wal-Mart’s business prac-
tices—reported from Asia and Central 
America, as well as from the United 
States—remains the definitive newspaper 
study of the subject; it won another Pulit-
zer for the Times.

For years, under the Chandlers, the 
Times was known as a “cops and courts” 
paper, although it tried to cover the na-
tion and the world, and often did it well. 
Carroll and Baquet’s obsession with 
matching America’s best newspapers 
came at the expense of local coverage. 
The problem was compounded when 
they hired an editor from Newsday to 
oversee the California section and staffed 
the local desk with relatively inexperi-
enced reporters, who viewed local news 
as a path to Washington or overseas as-
signments. (However, the staff did win 
a Pulitzer last year for its coverage of the 
ruinous brush fires that swept through 
the area.) One veteran reporter, Bill 
Boyarsky, who had spent his career cov-
ering California, accepted early retire-
ment, which cost the Times some au-
thority. “We’ve lost a lot of experience,” 
Leo Wolinsky, the deputy managing 
editor, who runs the daily page-one 
meeting, said. Last year, Janet Clayton, 
a Californian who had been the editorial-
page editor, was made assistant man- 
aging editor for state and local news.  
Still, Baquet said, “we haven’t mastered 
making the paper feel like it is edited in 
Los Angeles.”

The geography of Los Angeles has 
never been ideally suited to newspa- 
pers. People do not commute on sub-
ways, where the morning paper is a 
daily companion. The readership area is 
unusually diffuse. The city’s five coun-
ties encompass nearly thirty-four thou-
sand square miles—which is about the 

size of Indiana. The area now has more 
residents, 17.5 million, than all of Flor-
ida. The Times prints five zoned edi-
tions, but the diversity of the population 
makes it difficult to create an identity. 
The most recent census reported that 
there were over three million more  
nonwhites than whites living in South-
ern California; nearly forty per cent of 
the population is Latino. More than a 
dozen daily newspapers and numer- 
ous weeklies compete for the attention 
of readers. 

Nothing was less locally minded 
than Carroll’s decision, in April, 2004, 
to hire Michael Kinsley as the editorial 
and opinion editor, which gave the 
paper a national voice, approval among 
the chattering classes on the East Coast, 
and an innovative editor. But Kinsley 
spent half his time working from Seat-
tle, where he lives, and so, unlike most 
editorial-page editors, he was not par-
ticularly visible in the community. Kin-
sley delegated that part of the job to An-
drés Martinez, whom he recruited in 
September from the New York Times.

The first serious trouble between 
Carroll and corporate management 

came in 2003, when, to meet its profit 
goals, the Tribune Company decided to 
cut expenditures. To spare newsroom 
jobs, Carroll agreed to cut the amount of 
space designated for news. (Between 
2001 and 2005, the weekly news hole 
shrank by more than fifty pages.) The 
company also pressed Carroll and Baquet 
to run stories from the other Tribune-
owned newspapers, a change that the 
editors resisted. “If we decide that we’re 
not going to cover the world ourselves, 
we’ll become a second-tier paper,” Car-
roll said. He believes that the New 
York Times, the Washington Post, and 
the Wall Street Journal are America’s 
best newspapers, because they are con-
trolled by families—the Sulzbergers, 
the Grahams, and the Bancrofts, re-
spectively—who value the quality of 
their papers above short-term financial 
performance. 

The Tribune Company also wanted 
to consolidate the Washington bureaus 
of its newspapers. When Jack Fuller 
first raised the idea, Doyle McManus 
recalled, he said that he wanted the bu-
reaus “to work together to find ways to 
eliminate needless duplication of effort,” 

TNY—2005_10_10—PAGE 54—133SC.TNY—2005_10_10—PAGE 54—133SC.—LIVE SPOT ART R14504_B ABOVE, PLS INSPECT AND REPORT ON QUALITY



 THE NEW YORKER, OCTOBER 10, 2005 55

and to operate under one roof. Fuller as-
sured Tribune Company editors that 
consolidation would not mean eliminat-
ing separate bureaus, as Knight Ridder 
had done. Still, Fuller’s request worried 
Carroll, who was tired of dealing with 
Chicago, and he asked Baquet to attend 
more budget reviews and management 
meetings. Baquet and an old friend, 
James O’Shea, the managing editor of 
the Chicago Tribune, came up with a 
compromise, accepted by Doyle Mc- 
Manus, under which the Times would 
gradually reduce its Washington bureau 
by six people. Deeper cuts were later 
made in the Washington bureaus of 
Newsday and the Baltimore Sun. But 
Carroll suspected—rightly, as it turned 
out—that this was only the start of  
a bigger campaign to cut jobs and  
resources. 

Baquet, who shared Carroll’s con-
cerns, thought about leaving the paper 
in 2003. The New York Times had fired 
Howell Raines as executive editor in 

June, and Joe Lelyveld had returned on 
an interim basis. The Times was scout-
ing for a successor, and on June 15th the 
Times’ publisher, Arthur Sulzberger, Jr., 
and Lelyveld flew to Los Angeles to 
take Baquet to dinner. “I made it clear 
to them that I probably would not take 
the job if they offered it to me, but they 
didn’t offer it to me,” Baquet recalls. 
The conversation with New York con-
tinued, though, and Baquet talked over 
the prospect with Carroll. Baquet’s son 
was settled in school, his wife’s parents 
had moved to California, and he was 
devoted to Carroll and the staff they 
had built. He said that he telephoned 
Sulzberger a week later and took his 
name out of consideration. The job 
eventually went, as many expected, to 
Bill Keller. 

There was a sense that Carroll and 
Baquet were not spending enough time 
communicating with the Tribune Com-
pany. Carroll’s strengths—editing sto-
ries and recruiting talent—“were also 

his weaknesses,” Leo Wolinsky told me. 
“He was an old-fashioned editor who 
did not want to engage with his corpo-
rate bosses.” Vernon Loeb, who had 
once worked with Carroll at the In-
quirer, believes that Carroll inherited 
Gene Roberts’s view that a newspaper is 
perpetually at war with its corporate 
parent. Loeb was wary of Chicago, but 
he felt that the company deserved credit 
for hiring Carroll and Baquet and for 
supporting investigative teams, includ-
ing his own. 

In April of 2004, the Times received 
five Pulitzer Prizes, the most ever won 
by the paper. To the surprise of the re-
porters and editors, Tribune executives 
did not praise the Times in any sort of 
public communiqué. “You can’t turn on 
your computer here without getting a 
missive from Dennis FitzSimons”—the 
Tribune Company’s C.E.O.—“yet 
there was nothing. Nothing!” Tim Rut-
ten, the associate features editor and a 
media columnist at the Times, told me. 

“Now that we can tell time, I’d like to suggest that we begin imposing deadlines.”

• •

TNY—2005_10_10—PAGE 55—133SC.TNY—2005_10_10—PAGE 55—133SC.—LIVE OPI ART A10867



And no executives from the Tribune 
Company attended the awards cere-
mony, at Columbia University. There 
was a feeling in the Times newsroom 
that the Chicago Tribune was envious, 
a view that was reinforced after James 
Warren, the Tribune’s deputy managing 
editor, commented to Crain’s Chicago 
Business, “What’d they win for? Edito-
rials. Well, I’d say we have a better edi-
torial page, by and large. They won for 
photography. I think ours is as good as 
anybody. . . . Front to back, I’d argue 
that our features still remain stronger 
day-to-day. . . . And no paper has done 
better [long-term reporting] projects  
in recent years than the Tribune. That’s 
a fact.” 

Two months later, Carroll was in-
formed that revenues at the Times were 
stagnant and that the Tribune Com-
pany expected him to make large news-
room cuts. According to the newspaper 
analyst John Morton, Tribune’s other 
newspapers, before the purchase of 
Times Mirror, consistently produced 
profit margins averaging close to thirty 
per cent, while the Los Angeles Times 
was earning considerably less. Margins 
at the Times had increased, but, despite 
the changes that Carroll and Baquet 
had made, daily circulation had fallen by 
12.8 per cent since 2000, to just under a 
million. Nevertheless, Carroll resisted 
the demand; he continued to believe 
that the strategy he and Baquet were 
following would eventually result in 

larger profits, and that the cuts could 
permanently damage the paper. Carroll 
called FitzSimons and proposed that he 
and Baquet fly to Chicago over the 
weekend to discuss the cuts. Instead, 
that afternoon FitzSimons and Fuller 
took the corporate jet to the Burbank 
airport, where they met with Carroll 
and Baquet for more than two hours. 
The discussion was civil and frank, but 
FitzSimons kept repeating that reve-
nues were not growing, and Carroll and 
Baquet realized that they had lost the 
argument. In the end, they were asked 
to cut sixty-seven out of about eleven 
hundred editorial positions. In the prior 
four years, annual expenses had been re-
duced by about a hundred and thirty 
million dollars; further cuts were re-
quested for the 2005 budget. “I don’t 
think Carroll’s relationship with the 
Tribune Company ever recovered,” Tim 
Rutten told me.

A senior editor has described the 
conflict between Chicago and the Times 
editors as “a wrestling match,” attribut-
ing it in large part to the fact that exec-
utives in Chicago were “a little bit pan-
icked” at the company’s relatively low 
stock price and at weaker circulation 
and advertising numbers. The paper 
was constantly being urged to adopt the 
latest “management fad,” this editor 
said, including schemes to lure young 
readers with a free youth paper “that 
people would read on trains—and there 
are no trains in L.A.!” The “ongoing 

question” in the newsroom, one repor- 
ter said, was “What’s Chicago doing to 
us now?” 

Journalists may try to understand the 
world, but not all of them grasp the 

business side of their newspapers. On 
the twenty-third floor of Tribune 
Tower, on Michigan Avenue, in Chi-
cago, Tribune Company executives 
tend to view journalism through the 
prism of the company’s successful pub-
lishing business, which in 2004 pro-
vided seventy-two per cent of Tribune’s 
$5.7 billion in revenues. “We think ev-
erybody in the organization should un-
derstand what’s happening in the wider 
world of media,” FitzSimons, the 
C.E.O., told me recently. “Because if 
we don’t make that attempt, if we aren’t 
relentless about it, how can we expect 
decisions to be understood? People  
at the papers need to understand how 
the business is changing.” 

Measured by revenue, the Tribune 
Company is the second-biggest newspa-
per chain, after Gannett, which in 2004 
had $6.6 billion in revenues, from a hun-
dred and one newspapers, including 
USA Today. Knight Ridder, with thirty-
one dailies, including the Philadelphia 
Inquirer and the San Jose Mercury News, 
earned about three billion dollars. Mea-
sured by daily circulation, the Tribune 
Company ranks third, with about 3.1 
million, behind Gannett, with 7.6 mil-
lion, and Knight Ridder, with 3.8 mil-
lion. For 2004, according to Morton, 
Gannett newspapers’ operating profit 
margin was twenty-eight per cent, and 
Knight Ridder’s was nineteen per cent. 
Operating margins at the Tribune news-
papers were down to eighteen per cent. 

In recent years, Tribune Company 
executives have met their earnings goals 
by relying on “efficiencies”—the euphe-
mism for outsourcing, cuts, and 
layoffs—and these reductions have im-
pressed Wall Street analysts and annual 
shareholders’ meetings. In a recent re-
port, the Goldman Sachs analyst Peter 
P. Appert noted that Tribune operating 
expenses had dropped, even though the 
costs of newsprint and of employee 
benefits rose. “A 5% staff reduction im-
plemented over the past several quarters 
was key to this performance,” he wrote. 
“We are particularly impressed with the 
company’s ability to hold newspaper op-“Hey, I know—why don’t we go on a little crime spree?”

TNY—2005_10_10—PAGE 56—133SC.—LIVE OPI ART A10795



 THE NEW YORKER, OCTOBER 10, 2005 57

erating margins essentially flat.” Despite 
the Tribune Company’s efforts, its stock 
price fell eighteen per cent in 2004. 
(Last week, after a court ruled that the 
Tribune Company was liable for a bil-
lion dollars in tax costs, the stock fell 
more than four per cent. The case, 
which the company is appealing, pre-
dates the acquisition of Times Mirror.) 

Jack Fuller believed that, while Car-
roll was doing a “brilliant” editorial job in 
Los Angeles, he wasn’t enough of a 
“team player.” Fuller, who had been a 
rival of FitzSimons for the C.E.O. job, 
stepped down in December, 2004, in 
order to return to writing. He was re-
placed by his deputy, Scott Smith, who 
is fifty-four. Unlike Fuller, Smith has 
never been a journalist. He is a Chicago 
native and has spent most of his career  

at the Tribune Company. A business-
school graduate, he joined the company 
twenty-five years ago as a financial exec-
utive, and rose to become the chief fi- 
nancial officer and then chief corporate 
strategist. In 1993, he was appointed 
president and publisher of the South 
Florida Sun-Sentinel, in Fort Lauder-
dale, and in 1997 he returned to Chicago 
as president and publisher of the Chi-
cago Tribune Company.

In Los Angeles, Smith is sometimes 
described as “an empty suit”—a frequent 
term in newsrooms for a paper’s corpo-
rate overseers. Leo Wolinsky recalls a 
meeting soon after he was appointed: 
“We were talking about good things we 
were doing and how we were trying to 
hire the best people. He said, ‘I don’t 
think you always have to hire the best 

people.’ I was so stunned I didn’t follow 
up. I may be wrong, but I worried that it 
meant he did not necessarily mean to 
hire the best. He wanted us to hire the 
cheapest.” Smith denies saying this. Car-
roll was there, and although he does not 
remember Smith’s words, he recalls that 
“several things he said caused concern.” 
He also says, referring to Smith, “Every 
time I mentioned the idea that the Los 
Angeles Times should be among the four 
best papers, I had the feeling it made 
people uncomfortable. Nobody ever said 
we shouldn’t do it. But nobody ever said, 
Yes, that’s a good idea.”

Smith is viewed more enthusiastically 
by Ann Marie Lipinski, who joined the 
Chicago Tribune as an intern in 1978, 
right after college, and whom he ap-
pointed editor in 2001. Lipinski acknow- 
ledges the “ongoing conversation” at all 
newspapers about “how you balance the 
social mission with the economics,” but 
she says that Smith “talks a lot about the 
social mission of the paper, and it’s music 
to my ears. I don’t know that every edi-
tor is as fortunate to have somebody 
minding the store who actually under-
stands the value of that as deeply as he 
does.” When Lipinski’s words were re-
peated to Smith, he smiled and said the 
sort of thing that journalists like to hear 
people say about them. At the Tribune, 
he said, he “learned how a journalist 
thinks about serving readers every day, 
great storytelling, and what really mat-
ters in terms of our public role as well as 
our commercial role.”

Smith was focussed on the dimin-
ished circulation of the Tribune papers, 
in particular the L.A. Times and, most 
worryingly, Newsday, where there had 
been a circulation scandal. Executives 
presumably intent on meeting the Tri-
bune Company’s profit goals had lied 
about the numbers, inflating advertising 
rates. This forced the company to set 
aside ninety million dollars from 2004 
earnings to settle claims from advertisers 
who had overpaid for phantom readers. 

Recently, I met with Smith and 
FitzSimons in a conference room be-
tween their offices. FitzSimons, a native 
New Yorker, started out at Grey Adver-
tising and then became a sales-and-
marketing executive for Viacom. He 
joined the Tribune Company in 1982, 
in television sales, and rose to run all of 
broadcasting for the company. He be-

OXYGEN

Everything needs it: bone, muscles, and even,
while it calls the earth its home, the soul.
So the merciful, noisy machine

stands in our house working away in its
lung-like voice. I hear it as I kneel
before the fire, stirring with a 

stick of iron, letting the logs
lie more loosely. You, in the upstairs room,
are in your usual position, leaning on your

right shoulder which aches
all day. You are breathing
patiently; it is a

beautiful sound. It is 
your life, which is so close
to my own that I would not know

where to drop the knife of
separation. And what does this have to do 
with love, except

everything? Now the fire rises
and offers a dozen, singing, deep-red
roses of flame. Then it settles

to quietude, or maybe gratitude, as it feeds
as we all do, as we must, upon the invisible gift:
our purest, sweet necessity: the air.

—Mary Oliver

TNY—2005_10_10—PAGE 57—133SC.TNY—2005_10_10—PAGE 57—133SC. 



58 THE NEW YORKER, OCTOBER 10, 2005

came C.E.O. in 2003 and chairman the 
following year. 

Smith dismissed criticism that the 
Tribune Company had an unseemly ob-
session with profits. “We don’t think 
about margins alone,” he insisted. “We 
think about ‘Are we growing?’ ” FitzSi-
mons interrupted to say, “We look at im-
provements in efficiency. Ideally, you 
want margins to grow through revenue 
growth, but we have not had revenue 
growth at the L.A. Times.” He went on, 
“Seventy per cent of our employees are 
shareholders. Our employees own eleven 
per cent of the company”—and, he sug-
gested, keep their eyes fixed on the stock 
price. When Tribune bought Times 
Mirror, in 2000, FitzSimons thought 
that his company would be cheered as a 
rescuer. He is still shocked that the Times 
newsroom treats him and the other Tri-
bune executives with such hostility: “Five 
years later, we have the same questions 
being asked.”

In the first six months of 2005, reve-
nues for the Tribune Company were 
down two per cent from the previous 

year. The Times all but froze hiring; the 
single slot in the paper’s Las Vegas bu-
reau has been empty for more than a 
year. The Tribune Company commis-
sioned a study of staffing patterns at var-
ious papers and, according to senior edi-
tors, discovered that the Times had many 
more copy editors than the Tribune. Car-
roll told Smith that copy editors were an 
important part of making a good paper 
great, but Smith replied that the Tribune 
was sufficiently great with a much smaller 
staff. Carroll did not tell him what he be-
lieved—that the Tribune was inferior to 
the Times. 

I showed Smith and FitzSimons a 
clipping in which Carroll was quoted as 
saying that newspapers set their profit 
goals too high and that Wall Street was 
too influential. “That’s his opinion!” 
FitzSimons said sharply. “We’re looking 
toward the future and what do we have 
to do and how do we need to allocate our 
resources to keep our business healthy, 
and have the financial wherewithal to 
continue to do great journalism. Unfor-
tunately, the caricature that develops is 

frequently ‘the greedy corporate suits ver-
sus quality journalism.’ ” Later, I asked 
Smith how he responds to reporters who 
ask why a fifteen-per-cent profit margin 
is not enough. He replied, “It’s the equiv-
alent of saying, ‘I wrote a really good 
story yesterday, but that’s the best I’ll ever 
do.’ Our premise is that we can improve.” 
The question is: Improve the paper or 
the profits?

Not everyone in the Times newsroom 
believed that the first round of cuts 

damaged the paper. Doug Franz, who 
followed Baquet to Los Angeles, said, “I 
know the Tribune Company pretty well, 
since I worked at the Chicago Tribune 
for eight years, and it’s not Knight Rid-
der or Gannett.” Even Carroll says  
of last year’s cuts, “We tried to mask it. 
We were reasonably successful.” For in-
stance, when Carroll cut the staff of the 
Orange County edition, he was able to 
use some of the savings to expand the 
paper elsewhere. 

FitzSimons said that journalists make 
“too many fake arguments” about how 
newspaper companies are trying “to 
dumb down,” rather than asking how 
newspapers can attract new readers. 
“What’s the right balance of entertain-
ment and hard news?” he said. “Publish-
ing a paper that just we like maybe isn’t 
enough in this environment. We have to 
be more open to what consumers want.” 
He showed me a review of several jour-
nalism books by Richard A. Posner, a 
Chicago federal judge, in the New York 
Times Book Review. “This is the point 
that I felt was interesting,” FitzSimons 
said, pointing to some sentences that he 
had highlighted: “Journalists express dis-
may that bottom-line pressures are re-
ducing the quality of news coverage. 
What this actually means is that when 
competition is intense, providers of a ser-
vice are forced to give the consumer what 
he or she wants, not what they, as proud 
professionals, think the consumer should 
want, or, more bluntly, what they want.” 
In a letter to the editor of his own Book 
Review, the paper’s executive editor, Bill 
Keller, asked, “Would he be so cynical 
about a world he actually knows?” In  
Tribune Tower, Posner’s argument 
trumped Keller’s. Clearly, the news side 
saw itself at war with people who had 
minimal interest in ambitious journal-
ism, and the “suits” saw themselves in 

• •

TNY—2005_10_10—PAGE 58—133SC.—LIVE OPI ART A10816



 THE NEW YORKER, OCTOBER 10, 2005 59

conflict with sanctimonious and unreal-
istic idealists. 

The Tribune Company’s increasing 
impatience with the Los Angeles Times 
was made clear in March, when the pa-
per’s publisher, John Puerner, who had 
worked for the Tribune Company most 
of his professional life, announced that 
he was taking “a self-imposed career 
break” and would step down. Puerner, 
who is in his early fifties, was concerned 
about his wife, who had had a recent 
health scare, but in Chicago Puerner, 
who had become close to Carroll, was 
seen as having “gone native.” “I never 
worked for a better publisher,” Carroll 
said. Asked why Puerner left, Smith 
looked over at his publicity chief and then 
said, “John and I came to the conclusion 
together that he was ready for the next 
chapter in his life, and the Times was 
ready for the next publisher.” When it was 
announced that Puerner was leaving, 
Carroll gave him a farewell party at his 
home. “If John had been there, I likely 
would have stayed a little longer,” Carroll 
told me. To replace Puerner, Scott Smith 
appointed Jeffrey Johnson, a Chicagoan 
who had joined the Tribune Company in 
1984, and who had worked for Puerner 
at the Orlando Sentinel and at the 
Times.

When I asked Carroll to interpret 
Dennis FitzSimons’s argument that 
newsrooms need “to understand how the 
business is changing,” he said, “I would 
interpret it as ‘We don’t understand his 
problems.’ I think actually I do. He is in 
a position where he has got to hit profit 
targets regardless of revenues. If the com-
pany doesn’t do that, there will be conse-
quences from Wall Street and from the 
board.” Carroll does not believe that the 
battles with Chicago were about mis-
communication. “On the surface, it’s 
about cuts. But it’s also about aspira- 
tions for the paper, and for journalism it-
self. I think this paper is important be-
yond Southern California. Among other 
things, it is test case No. 1 of whether a 
newspaper chain can produce a first-rate 
newspaper.” Carroll added, “It may be 
that it is simply structurally impossible.” 

Tension between L.A. and Chicago 
reached its peak this past spring, 

when the Tribune Company told Car-
roll that it wanted still more staff reduc-
tions. “It was becoming an annual 

thing,” Carroll told me. (Over his four 
years as editor, the newsroom had been 
reduced, through layoffs, attrition, and 
buyouts, by nearly two hundred em-
ployees.) Some editors feared that the 
next round of cuts would be as much as 
ten per cent of the newsroom—about 
ninety people—although Carroll says 
that the figure was lower. FitzSimons 
said, “We don’t comment on rumors.” 
The proposed cuts, a senior editor ex-
plained, were based on a formula that 
pegged the newsroom budget to a fixed 
percentage of revenue; if revenue rose, 
the cuts went down. In addition, Scott 
Smith was pressing the Times to consol-
idate its overseas bureaus with those of 
other Tribune papers. 

In late June, rumors circulated that 
both Carroll and Baquet were going to 
resign. By then, Carroll had told Baquet 
and Johnson that he was exhausted by 
what he saw as the Tribune Company’s 
unquenchable desire to measure suc- 
cess by the accountant’s ledger. Baquet  
was inclined to leave with Carroll, but  
Carroll urged him to consider his ob- 
ligations to the people they both had 
hired. 

On June 30th, Baquet and Johnson 
met with FitzSimons and Smith in 
Chicago. By then, the four men knew 
that Carroll was definitely leaving. “We 
talked for several hours about the paper,” 
Baquet said. “We debated the size of  
the paper. We debated why there was  
a drop in circulation. We talked about 
what I thought was important. It was 
the kind of communication you’re sup-
posed to have.” According to Smith, the 
discussion was “to make sure that we 
were in agreement on the important 
tasks ahead.” They were not. FitzSi-
mons and Smith discussed meeting fi- 
nancial targets; Baquet spoke about a 
newspaper’s obligation to cover certain 
stories no matter what the cost. The 
discussion ended inconclusively.

When Baquet returned to Los An-
geles, he told close associates, “I’m prob-

ably going to leave.” Over the July 4th 
weekend, as this possibility seemed 
more likely, senior editors were called 
into the office. Johnson told his superi-
ors in Chicago that it would be disas-
trous for the Times if both Baquet and 
Carroll quit. There were conference 
calls with Smith; Johnson pleaded with 
Baquet to stay, assuring him of the Tri-
bune Company’s flexibility. “I like Jeff a 
lot,” Baquet said. He trusted Johnson 
more when he saw how intent the pub-
lisher was on keeping him.

The publisher was not eager, how-
ever, to keep Michael Kinsley, whose 
tenure had been controversial from the 
start. Kinsley had tried to combine ideas 
from the online world—he was the 
founding editor of Slate—with the voice 
of a newspaper, including an experi-
ment to produce “wikitorials,” allowing 
readers to rewrite Times editorials on-
line. (The experiment was halted when, 
instead of posting thoughts, some read-
ers posted pornography.) Soon after John- 
son took over, he decided that Kinsley 
should report to the publisher, not the 
editor—the arrangement at most news-
papers. Kinsley wanted to restructure 
his agreement so that he could spend 
even more time in Seattle. “Michael was 
not used to dealing with someone like 
Jeff, who is not starry-eyed when deal-
ing with Michael Kinsley, as most of us 
were,” a friend of Kinsley’s told me. 
“Michael was offended by what he took 
to be indifference.” There was grow- 
ing strain between the two men, which 
was personal, and separate from the in-
stitutional battle between the newsroom 
and Chicago. 

In mid-September, Johnson decided 
to sever the Times’ relationship with 
Kinsley; he didn’t say whether the paper 
would continue to run the weekly col-
umn Kinsley had been writing. “I con-
cluded that it was best to make a clean 
break,” Johnson told me. In the end, 
Kinsley upstaged Johnson, further infu-
riating him. He announced that he had 
been fired and would be an adviser to the 
Washington Post, which would be home 
to his column, though he hoped that the 
Los Angeles paper would also carry it. 
Kinsley’s friend and protégé Andrés 
Martinez, who now has full charge of 
the editorial page, found all of it painful. 
When asked whether he would run Kin-
sley’s column, he replied, “It hasn’t been 

TNY—2005_10_10—PAGE 59—133SC.TNY—2005_10_10—PAGE 59—133SC.—LIVE SPOT ART R14504_C ABOVE, PLS INSPECT AND REPORT ON QUALITY



decided.” Kinsley said, “Your dream  
editorial-page editor should be part of 
the community. I thought maybe I’d be 
a brain asset.”

The drama in Los Angeles revealed 
many of the dilemmas facing the 

modern newspaper business. The Car- 
negie Corporation recently reported that 
the average age of newspaper readers is 
fifty-three. Baby boomers, it said, “read 
newspapers one-third less than their par-
ents and the Gen Xers read newspapers 
another one-third less than the Boom-
ers.” A third of Americans under the age 
of forty say that the Internet is now their 
main source for news, a Pew survey re-
ported in June. In a speech at the annual 
meeting of the American Society of 
Newspaper Editors last April, Rupert 
Murdoch gave something of a warning 
to his audience. Younger readers, Mur-

doch said, “want control over their media, 
instead of being controlled by it.” Mur-
doch went on, “Too often, the question 
we ask is: ‘Do we have the story?’ Rather 
than ‘Does anyone want the story?’ ”

Newspaper companies have re- 
sponded in a variety of ways. In 2000, to 
protect its classified ads, which account 
for about a third of advertising reve-
nues—and have been lost to Craigslist 
and other online sources—the Tribune 
Company, in partnership with Knight 
Ridder and, later, Gannett, purchased 
CareerBuilder.com, which compiles the 
classifieds of multiple newspapers on-
line. Tribune maintains ownership in a 
number of other Web sites, including 
Cars.com and Apartments.com. News-
papers everywhere have invested in free 
online editions, and the L.A. Times site 
attracts 4.6 million unique visitors every 
month. (The Washington Post’s site 

claims 10.4 million visitors, and the 
New York Times claims 12.5 million.) 
By the spring of 2004, the Newspaper 
Association of America reported, fifteen 
hundred dailies had Web sites. Newspa-
pers have experimented by charging for 
some things—access to archives and 
columnists, for instance—and most col-
lect information about their readers, 
which might be of value to advertisers. 
But so far the only newspaper to make a 
significant profit from online paid sub-
scribers is the Wall Street Journal. Fitz- 
Simons does not envision a shift from 
print “in our lifetime,” although media 
companies seem almost desperate to 
claim a piece of Internet real estate. 
This past summer, Murdoch’s News 
Corporation spent $1.3 billion to buy 
several sites, including MySpace.com, a 
social networking site. Other newspa-
per companies have paid handsomely  
to compete.

Irwin Gotlieb is the C.E.O. of 
GroupM, which each year manages 
some fifty billion dollars’ worth of adver-
tising—more than any other company in 
the world. These days, few of those dol-
lars go to newspapers. But Gotlieb thinks 
that money might eventually go to digi-
tal newspapers, presumably because the 
technology will give advertisers a way to 
target individual consumers.

So far, though, nothing has stopped 
the steady acquisition of media proper-
ties, including the Tribune Company’s 
purchase of Times Mirror. Lauren Rich 
Fine, a Merrill Lynch publishing ana-
lyst, points out that newspapers’ profits 
went from fourteen per cent of their 
revenue to twenty-three per cent be-
tween 1991 and 2004. Yet most news-
paper stocks have not done well, be-
cause of a fear that, in the face of new 
technologies and changing audiences, 
decline is inevitable. 

That sort of pessimism has led the 
biggest chains, Tribune Company, 
Knight Ridder, and Gannett, to aggres-
sively cut costs. The McClatchy Com-
pany, however, which owns twelve dai-
lies in affluent communities, including 
the Sacramento Bee and the Minneapo-
lis Star Tribune, believes that the way to 
add readers is to add staff to newsrooms. 
Much the same tack has been taken in 
recent years by the twenty-six New-
house newspapers, which include the 
Newark Star-Ledger and the New Or-

TNY—2005_10_10—PAGE 60—133SC.—LIVE OPI ART A7812



 THE NEW YORKER, OCTOBER 10, 2005 61

leans Times-Picayune. (The New Yorker 
is a Newhouse publication.) According 
to McClatchy’s chairman and C.E.O., 
Gary B. Pruitt, its newspapers have reg-
istered “twenty consecutive years of daily 
circulation growth.” Pruitt expects that 
record to end this year.

To reach nonregular newspaper read-
ers, Newsday in 1998 started publishing 
a free Spanish-language newspaper, 
Hoy; the Tribune Company introduced 
Hoy in Chicago in 2003 and in Los An-
geles the following year. There are many 
free newspapers published, from alter-
native weeklies like the Village Voice to 
newer additions like the San Francisco 
and Washington Examiners, owned by 
the Denver entrepreneur Philip An-
schutz, who has trademarked the name 
for more than sixty cities. In October, 
2002, the Chicago Tribune launched Red-
Eye, a free paper targeted at eighteen- 
to-thirty-four-year-olds, with a print 
run of a hundred thousand copies. Ann 
Marie Lipinski, to whom RedEye’s edi-
tors and its staff of twenty-two report, 
refers to the paper as “a really exciting 
laboratory” to learn what young people 
want in a newspaper. RedEye appears in 
a minimalist tabloid format, which saves 
paper costs and is easier to read on the 
subway. It does not attempt to meet the 
journalistic standards of the Tribune. Joe 
Knowles, the co-editor of RedEye, told 
me, “I think our readers will grow into 
Tribune readers.” 

After the June 30th meeting in Chi-
cago, Smith tried to be accommo-

dating to Baquet—at the margins. He 
told him that newsroom cuts would be 
necessary, but that Tribune wouldn’t 
order reductions in overseas bureaus this 
year. He would let Baquet lead a com-
mittee, much as he had done with the 
Washington bureaus, to analyze how 
Tribune national and international bu-
reaus could operate more efficiently. 
Baquet, in turn, agreed that he would 
not reflexively oppose more stories from 
other Tribune papers or more survey re-
search of readers. And, most important, 
he agreed to stay. 

“What I got from him,” Martin Gott- 
lieb recalled, was that after the “horse 
trading” Baquet “was satisfied emotion-
ally.” Baquet convinced himself that he 
and Carroll bore some blame for the 
fractious relationship with Chicago. 

“John and I made a mistake,” Baquet 
told friends. “We didn’t work that rela-
tionship better.” Yet Baquet knew that 
he had reached a ceasefire, not a peace 
treaty: “I think newspapers run the risk 
of cutting themselves to death. At some 
point, we’re going to have to stop.” Joel 
Suppell, the deputy business editor, 
wondered if Baquet was “the last finger 
in the dike.” 

Baquet got a chance to place his own 
signature on the Los Angeles Times 
when Hurricane Katrina struck the Gulf 
Coast. The paper sent about fifteen  
reporters to the area. By the third day, 
four of the six front-page stories, in- 
cluding an extraordinary color photo-
graph of New Orleans underwater, de-
scribed the storm’s toll, as did eleven 
pages in the main section. Jeff Johnson, 
Baquet said, “never questioned” the 
extra expense. 

To try to improve communication 
between Chicago and Los Angeles, 
FitzSimons and Smith went to Los An-
geles in August for a meeting with 
Baquet and Johnson and the senior ed-
itorial and business managers at the 
paper. Such meetings are fairly common 
at large companies, and allow for both a 
presentation and questions. Scott Smith 
was asked about something he had been 
quoted as saying in the Chicago Sun-
Times a few days earlier—that he would 
like to see the editorial product of the 
Los Angeles Times “tweaked.” The dep-
uty managing editor, John Montorio, 

asked, “What do you mean by ‘tweaked’?” 
Smith assured him that Chicago would 
never dictate content to one of its pa-
pers, but he added that Los Angeles was 
a vast, complex market, and he wanted 
the newsroom to be always mindful of 
who its readers were and what they ex-
pected from a newspaper. 

Several hours later, Baquet talked to 
me about the future. He said that five 
years ago, when he and Carroll arrived, 
the paper had “lost a whole generation of 
talent—maybe thirty people in all,” to 
other publications. He acknowledged 
that they had cut back too much on local 
news; of the Orange County office, he 
said, “It was way too big before and now 
it is too small.” He said that he did not 
know whether the Los Angeles Times 
would someday publish a free paper like 
RedEye, though he believes that the 
Times needs to reach new readers, in-
cluding young ones. And he does not, he 
said, share the populist vision of editors 
giving readers whatever they demand. 
“It’s not always our job to give readers 
what they want,” Baquet told me. “What 
if they don’t want war coverage or foreign 
coverage or to see poverty in their com-
munities? Southern newspapers are still 
hanging their heads because generations 
ago they gave readers what they wanted—
no coverage of segregation and the civil-
rights movement.” The job of newspa-
pers, Baquet added, was to help readers 
understand the world. “If we don’t do 
that, who will?” 

• •

TNY—2005_10_10—PAGE 61—133SC.—LIVE OPI ART A10878


